måndag 17 september 2007

Jag kan inte flyga- jag är rädd!

Varför börjar plötsligt plan efter plan krascha runt omkring i Europa? Varför krånglar helt plötsligt landningsställ, väder och onyktra piloter? Hur kommer det sig att världens säkraste transortmedel helt plötsligt bevisar att alla dess förespråkare har fel och jag har rätt, just när jag ska ut och resa?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=693409
Det är nämligen inte ofta jag flyger, och det är främst av en anledning. Det skall nämligen väldigt mycket till att jag frivilligt sätter mig i en av de där djävulsmaskinerna. Nu har det ju dock fallit sig så att jag vunnit en resa, och då känns det som att jag nästan inte har något val. Om jag inte vill utnyttja min vinst för att pendla till Göteborg fram och tillbaks med tåg i ett par dagar.
Men det vill jag ju inte.
Så snart är det dags. Obönhörligen närmar sig dagen då jag ännu en gång skall se döden i vitögat. Svettandes och hyperventilerandes med tårfyllda ögon kommer jag krampaktigt klamra mig fast vid stolen samtidigt som jag kramar sönder min stackars pojkväns hand.
Och i det ögonblicket kommer vi båda inse vilken dålig idé det var att denna resvinst gick just till mig. Just nu. Denna höst. När var och varannat plan verkar hysa en våldsam dödslängtan.
Vilket verkligen inte jag gör.

2 kommentarer:

Anonym sa...

om du tänker på hur många plan som lyfter runt om i världen varje sekund, minut och så vidare så inser man ganska så snart att det inte är så stor risk att just "ditt" plan skall krascha. tycker själv att det är läskigt att flyga men när man tänker som jag skrev ovan så är man inte så rädd längre....

Gissa Bilden sa...

Ja, men så tänkte nog även passagerarna på detta plan. Och se hur det gick...
Så tänker jag, och då är man fortfarande rädd vad än statistiken säger :S